Nehéz volt a távoktatásban felkészülni az érettségire - ezt érzik a végzősök
A járványhelyzet mindenkinek meghatározta a mindennapjait, akár a tanulásról akár a közösségi élményekről van szó, mesélték a végzősök.
A járványhelyzet mindenkinek meghatározta a mindennapjait, akár a tanulásról akár a közösségi élményekről van szó, mesélték a végzősök.
Jól elemezhető novella, jó érvelési feladat, megoldható gyakorlati szövegalkotási feladat – nem voltak komoly buktatói az idei középszintű magyarérettséginek Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint. Az viszont már kérdés, mennyire méri a feladatsor a diákok gondolkodási és műértelmezési képességét. Az idei írásbeliből ráadásul teljes egészében hiányzik a modern magyar irodalom, a feladatsor „legfrissebb” műve Tóth Árpád majdnem százéves verse.
A verselemzés viszont jóval nehezebb volt – mondta az Eduline-nak több vizsgázó. Összességében nem okozott gondot a feladatsor az emelt szinten érettségizőknek.
Megérkeztek első kommentek és diákvélemények az érettségiről. Nem volt nehéz az idei feladatsor, a diákok többségének bőven volt ideje a megoldásra - mondták. A vizsgázók többsége az érvelést és a novellaelemzést választotta, de a szövegértés sem okozott gondot.
Idén a koronavírus-járvány miatt elmaradnak a szóbeli érettségik, de ha valaki nagyon elrontotta az írásbelit, egy felelettel még javíthat.
A magyarérettségi második részében, az összehasonlító műelemzést választóknak egy nagyon ismert Arany János- és egy Tóth Árpád-verset kell elolvasniuk, majd összevetniük.
Az Eduline arra kérte a nem hivatalos megoldásokat készítő szaktanárt, gyűjtse össze, milyen elemeket, szempontokat volt érdemes érinteni a műelemzésben.
Itt találtok egy szaktanár által készített, lehetséges megoldást a hivatalos levélre.
Az Eduline által felkért szaktanár megmutatja azokat a tartalmi elemeket, amelyeket érdemes volt beleírni az érvelésbe.
71 ezren írták meg hétfő délelőtt a középszintű magyarérettségit. Jó hírünk van: már meg is nézhetitek a szövegértési feladatsor nem hivatalos, szaktanár által készített megoldását.
Idén az érettségizők összpontszáma az írásbeliken múlik majd, hiszen a szóbeli vizsgák elmaradnak. Hány pontot érnek a középszintű magyarérettségin a szövegértési és a szövegalkotási feladatok?
Mi történik, ha a magyarérettségin mindkét esszéfeladat megoldásába belekezdtetek, és nem jelöltétek egyértelműen, melyiket szánjátok javításra, értékelésre?
Hány pontot kaphattok arra a műelemzésre vagy összehasonlító elemzésre, amely az elvártnál jóval rövidebb? Utánajártunk.
Nem okozhatott meglepetést az Arany János- és a Tóth Árpád-versről szóló feladat, a diákoknak a jól megszokott szempontok alapján kellett összehasonlító elemzést írniuk - mondta az Eduline-nak Szabó Roland, a budapesti Szent István Gimnázium magyar szakos vezetőtanára, irodalomtörténész, József Attila-kutató, aki szerint a Mikszáth Kálmán-novella igazi ajándék volt az érettségizőknek.
Baráti feladatsort állított össze a középszintű magyarérettségire a tételkészítő bizottság, a Mikszáth-novella, az Arany- és a Tóth Árpád-vers elemzésével sem fog meggyűlni a vizsgázók baja. Még úgy sem, hogy 173 tanítási napot töltöttek otthon.
Vagy egy Mikszáth Kálmán-novelláról írnak elemzést, vagy Arany János és Tóth Árpád egy-egy versét hasonlítják össze a magyarból középszinten érettségizők. A 2020-as májusi magyarérettségin ugyanettől a szerzőpárostól szerepelt egy-egy költemény, ráadásul idén Aranytól egy ismert verset kaptak.
Egy Mikszáth Kálmán-novellát, valamint egy Arany János- és egy Tóth Árpád-verset kaptak a magyarérettségi második részében a középszinten vizsgázók.
Egy 19. századi novellát is elemezhetnek a magyarból középszinten érettségizők - tudta meg az Eduline. Ezzel több tízezer vizsgázó járt jól, a többség ugyanis idén is arra számított, hogy novellát kapnak majd, és főként ennek a műfajnak az elemzésére készült fel.
Ilyen feladatot érdemes adni az érettségizőknek, nem olyan témákat, amelyekhez semmi közük nincs - mondta a középszintű magyarérettségi érvelési feladatáról az Eduline által megkérdezett szaktanár. Arra számít, hogy az érvelő feladat népszerűbb lesz, de a hivatalos levéllel sem gyűlik majd meg a diákok baja.
Egy új szakkör elindításáról írhatnak hivatalos levelet, vagy a társasjátékok mellett vagy ellen fogalmazhatnak meg érveket a magyarból középszinten írásbelizők.